Short Film Hub Workshop: Νέοι Παραγωγοί
Short Film Hub 2025
Workshop: Νέοι Παραγωγοί -Αποκωδικοποιώντας την παραγωγή
Νέοι σκηνοθέτες και παραγωγοί είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν με επαγγελματίες παραγωγούς και να δικτυωθούν με συναδέλφους τους από Ελλάδα και εξωτερικό, στο πλαίσιο του Short Film Hub Workshop, μια πρωτοβουλία του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
Ο Κωνσταντίνος Βασίλαρος (StudioBauhaus), η Μαρία Δρανδάκη (Homemade Films) και ο Eroll Bilibani (DokuFest) μοιράστηκαν γνώσεις και εμπειρία με όλους τους επίδοξους δημιουργούς, μέσα σε ένα δίωρο εποικοδομητικής συζήτησης. Οι ομιλητές ήρθαν σε επαφή με τους συμμετέχοντες σε μικρές ομάδες και απάντησαν λεπτομερώς σε ερωτήσεις πάνω στον κόσμο της παραγωγής, την τέχνη του pitching και το κλίμα που επικρατεί στον επιχειρηματικό κλάδο της κινηματογραφικής δημιουργίας. Το format που ακολουθήθηκε ήταν κάθε ομιλητής με μία ομάδα εναλλάξ, έτσι ώστε να μην μείνει κανείς απ’ έξω.
Ιδού μία σύνοψη των όσων μοιράστηκαν οι παραγωγοί με τους συμμετέχοντες:
Κωνσταντίνος Βασίλαρος
“Το ψυχρό email πολύ δύσκολα δουλεύει, είναι πολύ σημαντική η γνωριμία πρόσωπο με πρόσωπο με έναν σκηνοθέτη πριν σταλθεί οτιδήποτε. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικά τα workshop όπως το σημερινό. Δύσκολα θα ασχοληθούμε με ένα email από ένα νέο δημιουργό αν δεν τον έχουμε συναντήσει εκ των προτέρων. Για ένα pitch μας ενδιαφέρει ο δημιουργός να μπορεί να εξηγήσει για ποιον λόγο θέλει να κάνει το έργο που προτείνει, το σκηνοθετικό σημείωμα είναι πιο σημαντικό ακόμα κι απ’ το σενάριο. Είναι κρίσιμο επίσης να φαίνεται ότι ο σκηνοθέτης έχει όρεξη για δουλειά και όχι να περιμένει από εμάς να κάνουμε τα πάντα. Ο δημιουργός πρέπει να έχει πρόθεση να ασχοληθεί και με την παραγωγή, όχι να περιμένει να στρώσουμε και να χρηματοδοτήσουμε τα πάντα μόνοι μας. Πολύ σημαντικό είναι επίσης το feedback. Δείξτε το έργο σας σε πολλά διαφορετικά είδη ανθρώπων και όχι μόνο σε φίλους σας. Ως νέοι καλλιτέχνες, προσπαθήστε να συνεργαστείτε με νέους παραγωγούς πριν προσεγγίσετε τις μεγαλύτερες εταιρείες”.
Μαρία Δρανδάκη
“Η εταιρία μας ασχολείται με ταινίες μικρού μήκους πρώτον επειδή μας αρέσουν και δεύτερον διότι μας ενδιαφέρει να δοκιμάσουμε την συνεργασία με κάποιον σκηνοθέτη, έτσι ώστε να προχωρήσουμε ή όχι στην παραγωγή ταινίας μεγάλου μήκους μαζί του. Η χρηματοδότηση στην χώρα μας είναι περιορισμένη και οι γνωριμίες παίζουν μεγάλο ρόλο, αλλά τα γυρίσματα δεν περιορίζονται γεωγραφικά καθόλου. Δουλεύουμε σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, πρόσφατα ολοκληρώσαμε γυρίσματα που έγιναν εξ ολοκλήρου στην Ιαπωνία για παράδειγμα. Υπάρχουν ευκαιρίες αλλά είναι πολύ ανταγωνιστικές στον ελληνικό ανεξάρτητο κινηματογράφο, τα χρήματα προέρχονται κυρίως από χρηματοδότηση και σε δεύτερο βαθμό από την διανομή της ταινίας. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί sales agents, οπότε οι παραγωγοί είναι που πρέπει να διαπραγματευτούν με τις πλατφόρμες διανομής για να προωθήσουν τα έργα τους. Ένα project παίρνει πολύ χρόνο, μπορεί ακόμα και 7 ή 9 χρόνια, λόγω του ότι υπάρχουν πολλά έργα σε αναμονή για χρηματοδότηση από τον ΕΚΚΟΜΕΔ. Φυσικά δεν πρόκειται για χαμένο χρόνο καθώς μέσα στο διάστημα της αναμονής μπορεί ο σκηνοθέτης να τελειοποιήσει ή να αναπτύξει το σενάριο”.
Eroll Bilibani
“Η καρδιά μου θα είναι πάντα με τις ταινίες μικρού μήκους. Ξεκίνησα κι εγώ όπως εσείς, από φεστιβάλ όπως κι αυτό. Το σημαντικό όταν προτείνουμε ένα έργο μας για προβολή σε κάποιο φεστιβάλ είναι να γνωρίζουμε την διοργάνωση. Ποιοι είναι αυτοί που επιλέγουν, τι παίζεται εκεί συνήθως, τι μπορεί να απορριφθεί για κοινωνικοπολιτικούς παράγοντες. Η προσέγγιση πρέπει να ταιριάζει σε κάθε πρόταση που κάνετε, ανεξάρτητα από το περιεχόμενο του έργου σας. Μην στέλνετε απλώς ένα link σε email. Εξηγήστε το όραμά σας, δώστε οπτικό υλικό και μην φλυαρείτε. Οι περιττές πληροφορίες χαλάνε ένα pitch. Δεν θέλω να ακούσω πού σπουδάσατε και τέτοια πράγματα, αυτό που με ενδιαφέρει είναι ο λόγος που δημιουργείτε την συγκεκριμένη ταινία. Μη χάνετε τον χρόνο σας κυνηγώντας την τελειότητα, είναι σημαντικό να ολοκληρώσετε το έργο μέσα στο χρονικό πλαίσιο που σας δίνουν. Έχω πλήρη εμπιστοσύνη στο δημιουργικό έργο αυτής της περιοχής του κόσμου (Βαλκάνια). Έχουμε ωραίες ιστορίες και δική μας κινηματογραφική γλώσσα. Βλέπω πολλές φορές έλληνες δημιουργούς να υιοθετούν μια βορειοευρωπαϊκή προσέγγιση στα έργα τους αλλά δεν χρειάζεται κατά την άποψή μου. Έχουμε δικές μας ιστορίες και δικό μας τρόπο έκφρασης και μου αρέσει να το βλέπω αυτό.”