Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα 2022

45o Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Στο Εθνικό Σπουδαστικό Πρόγραμμα συμμετέχουν 20 ταινίες, σκηνοθετημένες από 10 άνδρες και 10 γυναίκες. Head programmer του σπουδαστικού προγράμματος είναι ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης (σεναριογράφος, καθηγητής σεναρίου, Τμήμα Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Την κριτική επιτροπή του Εθνικού και Διεθνούς Σπουδαστικού Διαγωνιστικού Προγράμματος απαρτίζουν οι:

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Σκηνοθέτης
Θέμις Μπαζάκα
, Ηθοποιός
Λένα Διβάνη, Συγγραφέας

01 «Αστόρια», Γαβριήλ Αθανασίου
02 «ΤΡΙΧΕΣ», Ιωάννα Διγενάκη
03 «Love you more than Peanut Butter», Αριάδνη Αγγελική Θυφρονίτου Λήτου
04 «Ποδήλατο», Στάθης Καλούδης
05 «Σταυροδρόμι», Τζον Κονίνι
06 «Σαν Βασιλιάς», Ευαγγελία Κουμαντσιώτη
07 «Drama during the Pandemic», Γιώργος Κωνσταντίνου
08 «Μία ευχή πέρα από τον θάνατο», Άννα-Μαρία Λεβέντη
09 «Το Συμβόλαιο», Στέλιος Λέρης
10 «Φωτοευαισθησία», Μελίνα Λουκανίδου
11 «Τσουλάκια», Δέσποινα Μαυρίδου
12 «Νύχτες Αυγούστου», Άλκηστη Μιχαλοπούλου
13 «REVOLLUSION», Χρήστος Μπόσμος
14 «Η Αρχή», Γιώργος Νικολόπουλος
15 «Looking for Joy», Άννα Οικονόμου
16 «Ό,τι απομένει», Σεμέλη Σαφού
17 «Salted Lake», Αλέξανδρος Σολτς
18 «Ο Καμβάς», Κώστας Σπανουδάκης
19 «DO NOTHING», Μαρία Φουράκη
20 «Σάμμερ», Στέλιος Χριστοφόρου

Ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης, διακεκριμένος σεναριογράφος και καθηγητής σεναρίου στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, αναλαμβάνει επικεφαλής προγράμματος του νέου, φιλόδοξου Εθνικού Σπουδαστικού Τμήματος που εγκαινιάζει από φέτος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Γιάννης Σακαρίδης.

Το νέο εθνικό σπουδαστικό διαγωνιστικό πρόγραμμα, έρχεται να πλαισιώσει το Διεθνές Σπουδαστικό Τμήμα με head programmer τον Θανάση Νεοφώτιστο που εγκαινιάστηκε το 2020 με μεγάλη επιτυχία. Φιλοδοξεί να δώσει βήμα στους πρωταγωνιστές του κινηματογραφικού μέλλοντος στην χώρα μας, να αναδείξει νέες τάσεις και να προβάλλει ακόμα περισσότερο την ελληνική παραγωγή σπουδαστικών ταινιών μικρού μήκους. Σε συνδυασμό με την επικείμενη δημιουργία Κινηματογραφικής Σχολής στη Δράμα στόχος είναι να αποτελέσει ένα πολύτιμο εκπαιδευτικό δίπολο για τον κινηματογράφο, ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα τον παιδαγωγικό ρόλο που οφείλει να έχει το Εθνικό Φεστιβάλ για την μικρού μήκους ταινία.

Όπως επισημαίνει ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης «το Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας έχει στόχο να φέρει τους σπουδαστές κινηματογράφου και το έργο τους σε επαφή με το ευρύ κοινό, τους ανθρώπους της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής αλλά και τους νέους κινηματογραφιστές μεταξύ τους. Επιθυμία μας είναι το πρόγραμμα αυτό, σε εθνικό επίπεδο, να λειτουργήσει ως ένα σταθερό σημείο συνάντησης και διαλόγου, ανοιχτό σε κάθε τεχνική και αισθητική προσέγγιση της οπτικοακουστικής αφήγησης, ως ένα εκκολαπτήριο το οποίο θα συμβάλλει στην ανάδειξη της νέας κινηματογραφικής ματιάς, του νέου βλέμματος».

Παναγιώτης Ιωσηφέλης

Σεναριογράφος, Καθηγητής Σεναρίου, Τμήμα Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συντονιστής της ΘΕ ΔΓΡ 61 «Κινηματογραφική και Τηλεοπτική Γραφή», Κ-Σ της ίδιας ΘΕ στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Δημιουργική Γραφή” του Ε. Α. Π και του Π. Δ. Μ. Επιστημονικός Υπεύθυνος της Κατεύθυνσης Σεναρίου του Διιδρυματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Δημιουργική γραφή» του Π.Δ.Μ και του Α.Π.Θ και διδάσκων στην ίδια κατεύθυνση. Υπήρξε Επιστημονικός Υπεύθυνος σε τέσσερα ερευνητικά προγράμματα του Α.Π.Θ. Το καλλιτεχνικό του έργο περιλαμβάνει τα σενάρια πέντε ταινιών μεγάλου μήκους, τριακοσίων έξι τηλεοπτικών επεισοδίων, οχτώ μικρού μήκους ταινιών, δύο ντοκιμαντέρ και μιας εκπαιδευτικής σειράς πενήντα web επεισοδίων. Οι ταινίες το σενάριο των οποίων υπέγραψε έχουν συμμετέχει και διακριθεί σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Εργάστηκε ως μέλος της επιτροπής αξιολόγησης και γνωμοδότησης για την επιλογή των σεναρίων στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Μέλος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας. Διετέλεσε Πρόεδρος του τμήματος Κινηματογράφου της Σ.Κ.Τ του Α.Π.Θ και μέλος της Συγκλήτου (2018- 2020).

ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ

Ταυτόχρονα, αθλοθετείται ένα νέο χρηματικό βραβείο για το νεοσύστατο τμήμα, στη μνήμη της πρωτοπόρου κινηματογραφίστριας Φρίντας Λιάππα: το Μεγάλο Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Σπουδαστικής Ταινίας ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ θα συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. Θυμίζουμε πως η αξέχαστη ελληνίδα δημιουργός,  που έφυγε πρόωρα από κοντά μας το 1994, είχε τιμηθεί με το βραβείο καλύτερης ταινίας, το βραβείο κοινού και το βραβείο της ΠΕΚΚ στο 3ο Φεστιβάλ Δράμας (1980), για την τρίτη μικρού μήκους ταινία της Απεταξάμην.

Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς το έργο της Φρίντας Λιάππα είναι συνώνυμο της πρωτοπορίας, του κοινωνικού προβληματισμού, αλλά και μιας ιδιότυπης ποιητικής ματιάς πάνω στο ρεαλισμό –χαρακτηριστικά που την καθιστούν ένα διαχρονικό πρότυπο για τη νέα γενιά.  Όπως άλλωστε πρέσβευε η ίδια, «μπορεί η αφήγησή σου να έχει τη μορφή ενός παραμυθιού, ενός τραγουδιού, ενός μόνο ήχου –μυριάδες είναι οι τρόποι που υπάρχουν -, αλλά πάντα από κάτω θα υπάρχει αυτό που δίνει ισχύ σ’ όλες τις μεγάλες ταινίες που διασώζονται μέχρι σήμερα: το ανθρώπινο δράμα».

Η Κριτική Επιτροπή του Εθνικού Σπουδαστικού Προγράμματος

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

Θέμις Μπαζάκα

Θέμις Μπαζάκα

Λένα Διβάνη

Λένα Διβάνη

Οι δύο πρώτες μικρού μήκους ταινίες που σκηνοθέτησε ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος το «Εκκρεμές» (2003) και τα «Ευαίσθητα Σημεία» (2004), προβλήθηκαν και βραβεύτηκαν σε πολυάριθμα φεστιβάλ. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το «Bank Bang» (2009), έγινε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα, έλαβε πολλές θετικές κριτικές ενώ απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η επόμενη ταινία του, το «Wasted Youth» (2011), άνοιξε το 40ο φεστιβάλ του Ρότερνταμ και ταξίδεψε σε πολλά φεστιβάλ σε όλον τον κόσμο (Τορόντο, Κάρλοβυ Βάρυ κ.α.). Το «Suntan» (2016), που επίσης έκανε πρεμιέρα στο Ρότερνταμ και στο SXSW, έλαβε πλήθος βραβείων διεθνώς (όπως το βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου) ενώ υπήρξε υποψήφια για το βραβείο Lux του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το Monday (2020) θα έκανε πρεμιέρα στο Tribeca Film Festival, σε έναν κόσμο χωρίς covid, όμως τελικά προβλήθηκε στο φεστιβάλ του Τορόντο και βγήκε στις αμερικάνικες αίθουσες από την IFC και αγοράστηκε από την Paramount για διεθνείς πωλήσεις. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερα από 300 διαφημιστικά και κοινωνικές καμπάνιες. Με την εταιρία του, Oxymoron Films, έχει κάνει την παραγωγή σε σημαντικές ταινίες του νέου ελληνικού σινεμά.

Η Θέμις Μπαζάκα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Τελείωσε τη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ και σπούδασε τέσσερα  χρόνια στο Actor’s Studio (Νέα Υόρκη).  Έχει δουλέψει για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο. Έχει βραβευθεί για τις ερμηνείες της:
Βραβείο Β’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη.
Βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου  στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης & Φεστιβάλ της Βαλένθια  – Ισπανία & εύφημο μνεία στο Φεστιβάλ Βενετίας για τα «Πέτρινα Χρόνια»  του Παντελή  Βούλγαρη.
Βραβείο β’ γυναίκειου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το «Ακροβάτες του κήπου» του Χρήστου Δήμα.
Βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου για τη σειρά «Σαν αδελφές» του Νίκου Κουτελιδάκη στα τηλεοπτικά βραβεία.
Βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου στην παράσταση «Αύγουστος» του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Βραβεία Αθηνοράματος.
Επίσης έχει τιμηθεί με το μετάλλιο γραμμάτων και τεχνών του Γαλλικού Κράτους για την ερμηνεία της στην «Δυτική Αποβάθρα» του Cortez , σκηνοθεσία του Ludovic Lagarde.
Έχει μια κόρη.

Η Λένα Διβάνη μόλις παραιτήθηκε από τη θέση της καθηγήτριας στη Νομική Σχολή Αθηνών, όπου δίδασκε Ιστορία Εξωτερικής Πολιτικής. Έχει δημοσιεύσει πέντε ιστορικές μελέτες και πολλά άρθρα για τη σύγχρονη Ελλάδα και τη σχέση της με τις Μεγάλες Δυνάμεις αλλά και τους Βαλκάνιους γείτονές της, για τις μειονότητες και τον εθνικισμό στη ΝΑ Ευρώπη. Παράλληλα έχει δημοσιεύσει ως λογοτέχνης δώδεκα μυθιστορήματα και συλλογές διηγημάτων, που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν διασκευαστεί για την τηλεόραση, έναν συγκεντρωτικό τόμο με τα θεατρικά της έργα και τέσσερα παιδικά βιβλία. Έχει γράψει επίσης το σενάριο της σειράς ντοκιμαντέρ «Τα σύνορα της Ελλάδας», την οποία και παρουσίασε στο Cosmote History. Το βιβλίο της «Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας» (Εκδόσεις Πατάκη, 2019) διασκευάστηκε από την ίδια σε σειρά εννέα επεισοδίων που προβλήθηκαν επίσης από το Cosmote History το 2020. Από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο της «Το πικρό ποτήρι: Ο Καποδίστριας, η Ρωξάνδρα και η Ελλάδα» (2020). Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και αντιπρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου. Στις ελεύθερες ώρες της γυρίζει τον κόσμο με τα πόδια.