Short Film Hub Talk: Πλοήγηση στο τοπίο των διεθνών φεστιβάλ

Short Film Hub Talk: Πλοήγηση στο τοπίο των διεθνών φεστιβάλ

Το Short Film Hub (SFH), η σειρά δράσεων του Φεστιβάλ που πλαισιώνει τις προβολές ταινιών, φιλοξένησε τη συζήτηση «Πλοήγηση στο τοπίο των διεθνών φεστιβάλ» με συνομιλητές την Anna Feistel από την Αντιπροσωπεία για Ταινίες Μικρού Μήκους του Αμβούργου (Kurzfilm Agentur Hamburg), την Alexandra Hroncova από την τσέχικη εταιρεία διανομής Cinefila και τον Simone Bardoni από το ιταλικό Φεστιβάλ Concorto και την αντιπροσωπεία Lights On. Η επικεφαλής του φετινού Short & Green προγράμματος του Φεστιβάλ, Μάγια Σφακιανάκη, συντόνισε την εκδήλωση και συνεισέφερε στο διάλογο με τις ιδιότητές της ως επιμελήτρια προγραμμάτων (programmer), ως μουσικός και κινηματογραφίστρια η ίδια.

«Τέτοιου είδους συζητήσεις δεν είναι ποτέ περιττές, μα πάντα πολύτιμες. Για αυτό πιστεύω ότι είμαστε τυχεροί που βρισκόμαστε εδώ απόψε ανάμεσα σε διαπρεπείς επαγγελματίες που θα μοιραστούν τις απόψεις και την εμπειρία τους με εμάς», όπως σημείωσε η Αντιγόνη Παπαντώνη, επικεφαλής του SFH στον χαιρετισμό της.

Η συζήτηση κινήθηκε γύρω από τα βήματα που ακολουθεί ο δημιουργός μιας ταινίας μικρού μήκους στο στάδιο μετά την παραγωγή για τη συμμετοχή της σε φεστιβάλ. Αφού η καλλιτεχνική υλοποίηση ολοκληρωθεί, ακολουθεί η αναζήτηση φεστιβάλ για τον διαγωνισμό και την προβολή της ταινίας, για την εν γένει διανομή της, την αναγνώριση και το κέρδος προς τους συντελεστές της που αυτά τα βήματα επιφέρουν εάν γίνουν σωστά. Σε αυτή τη διαδικασία, σημαντικό ρόλο παίζουν εξειδικευμένες εταιρείες και επαγγελματίες που προσφέρουν υπηρεσίες διανομής. Ωστόσο, είναι συχνό, ειδικά στην αρχή της καριέρας του, αυτές οι ύστερες εργασίες να καλύπτονται και πάλι από τον δημιουργό. Αυτό δεν απαραίτητα κακό καθώς «το πλεονέκτημα στο να κάνεις τη διαδικασία μόνος σου, όταν είναι η πρώτη και η δεύτερη ταινία σου είναι ότι εμπλέκεσαι σε αυτόν τον κόσμο[…]εξοικειώνεσαι με τον τρόπο λειτουργίας των πραγμάτων, τα πρωτόκολλα των φεστιβάλ, ποιος κάνει πρεμιέρα πού κόκ» υπογράμμισε η Feistel. Έτσι ο νέος καλλιτέχνης αποκτάει σημαντικές γνώσεις για τη διαδρομή της ταινίας μέσα στη βιομηχανία, γνώσεις που θα τον ωφελήσουν στις μετέπειτα συνεργασίες του.

Βάσει της πολυετούς εμπειρίας τους στον χώρο των φεστιβάλ, της διανομής και των πωλήσεων, οι τρεις συνομιλητές μοιράστηκαν πολύτιμες οπτικές με τους νέους δημιουργούς. Από πρακτικά θέματα όπως η ύπαρξη διαδικτυακών πλατφόρμων για την υποβολή των ταινιών στα φεστιβάλ και η χρήση κατάλληλης γραμματοσειράς στα πρώτα καρέ, μέχρι πιο εξειδικευμένα όπως η διαφοροποίηση (ή μη) των σπουδαστικών κατηγοριών, η έννοια της πρεμιέρας και η σημασία των διαπιστευτηρίων του εκάστοτε φεστιβάλ, το πάνελ εξέτασε ένα φάσμα θεμάτων με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ένας καλλιτέχνης αφού ολοκληρώσει το έργο του.

Κεντρικό θέμα αποτέλεσε η διαχείριση του χρόνου. «Ο χρόνος είναι το πιο ακριβό προϊόν για όλους μας», σχολίασε η Hroncova, η οποία επανειλημμένα ανέδειξε το ζήτημα της σωστής διαχείρισης του χρόνου με τους συνομιλητές της να συμφωνούν. Αυτόν τον χρόνο χρειάζεται να τον αφιερώσουν οι δημιουργοί, ειδικά στις περιπτώσεις που δεν μπορούν να εκμισθώσουν μέρος του, στην ενδελεχή έρευνα για τα προφίλ των φεστιβάλ, στην εξέταση των καλλιτεχνικών τάσεων της εποχής, στην ανάπτυξη πλάνου για τις υποβολές, στην επιμέλεια για τις επικοινωνίες και το υλικό που συνοδεύει μια ταινία προς διανομή. Στο ίδιο περικείμενο ο Bardoni υπογράμμισε: «Πάρτε τον χρόνο σας και έχετε μεγάλη υπομονή. Γιατί φανταστείτε το μέγεθος των αριθμών: παγκόσμια υποβάλλονται χιλιάδες ταινίες μικρού μήκους». Ο ίδιος διευκρίνισε ότι οι δημιουργοί δεν χρειάζεται να αποθαρρύνονται ένα δεν έχουν τον οικονομικό προϋπολογισμό για διανομέα. Εφόσον η ταινία τους είναι καλή, εάν αφιερώσουν αυτόν τον πολύτιμο χρόνο της έρευνας για τα φεστιβάλ, έχουν αρκετές πιθανότητες καθώς οι επαγγελματίες του χώρου πάντα αναζητούν μοναδικά έργα με φρέσκια ματιά, που συχνά προέρχονται από ανεξάρτητες υποβολές.