Κινηματογραφικό Εργαστήριο

48o Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας – 2025

Γλυκό Αραπίνα

Όταν μου έγινε πρόταση από τον Αντιπρόεδρο κ. Π. Παρασκευαϊδη να διδάξω στο Εργαστήριο Μικρού Μήκους του Φεστιβάλ της Δράμας, την αποδέχτηκα αμέσως – μου αρέσει η Δράμα, στο Φεστιβάλ της έκανα τα πρώτα μου, κινηματογραφικά, βήματα κι η σχέση μου με την πόλη αναπτύχθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια που είμαι υπεύθυνος του Εθνικού Σπουδαστικού Διαγωνιστικού Προγράμματος. Αργότερα, συνειδητοποίησα ότι δεν ήμουν καθόλου σίγουρος για το τι θα έκανα σε αυτό το εργαστήριο. Γνώριζα ότι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον αρκετές και αρκετοί αλλά όχι ποια ήταν η προπαίδειά τους. Είκαζα αόριστα, καθώς δεν γνώριζα καμία και κανένα τους, ότι για να δηλώσουν συμμετοχή τους ενδιέφερε το σινεμά. Το παραδοτέο του εργαστηρίου θα ήταν ένα σενάριο μικρού μήκους, το οποίο στη συνέχεια θα γυριζόταν (με την επίβλεψη του Β. Λουλέ), το οποίο έπρεπε να γραφτεί περίπου σε τρεις με τέσσερις μήνες, κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου- χρόνος αντικειμενικά λίγος. Πολύ λίγος. Κι ύστερα γνώρισα τις συμμετέχουσες και τους συμμετέχοντες. Ένα σύνολο ανθρώπων καλλιεργημένων που διψούσαν να πουν και να ακούσουν ιστορίες, που ήταν έτοιμοι να εκθέσουν τις αφηγήσεις τους μπροστά σε όλους, να δεχτούν και να ασκήσουν κριτική, να προτείνουν ιδέες, να συνεργαστούν. Οι περισσότερες ιστορίες τους διαδραματίζονταν στη Δράμα και τις γύρω περιοχές. Αφορούσαν μεγάλα δράματα αλλά και μικρές καθημερινές ιστορίες, είχαν ήρωες που είχαν μυστικά, μερικές φορές ακόμα και από την ίδιο τους τον εαυτό, ήρωες που πρόδιδαν και άλλους που ένιωθαν προδομένοι, τέλη που μαρτυρούσαν απαισιοδοξία και τέλη αφοπλιστικά φωτεινά. Μέσα από τις ιστορίες τους είχα την ευκαιρία να ξαναγνωρίσω τη Δράμα. Να καταλάβω τους Δραμινούς λίγο καλύτερα και να τους αγαπήσω περισσότερο. Σε μια από αυτές τις ιστορίες, μια ηλικιωμένη ηρωίδα ζητάει από την κόρη της να της φέρει να φάει μια Αραπίνα. Έγινε συζήτηση, δεν ήξερα τι γλυκό είναι και γιατί επιμένει η ηλικιωμένη να το ζητάει από την κόρη της. Η συγγραφέας του σεναρίου μου εξήγησε ότι είναι δραμινό γλυκό και συνεχίσαμε την ανάλυση. Αρκετό καιρό αργότερα, στο τελευταίο μάθημα κι ενώ φεύγαμε, η συγγραφέας του σεναρίου μου ζήτησε να περιμένω, ήθελε να πάει κάπου με το ποδήλατο και θα γυρνούσε αμέσως, έπρεπε να μου φέρει κάτι. Συνεχίσαμε να χαιρετιόμαστε με τις υπόλοιπες και τους υπόλοιπους (σαν να μην θέλαμε να αποχαιρετιστούμε), δώσαμε ραντεβού για τον Σεπτέμβρη στο Φεστιβάλ και τότε εμφανίστηκε εκ νέου η συγγραφέας του σεναρίου με ένα κουτί γλυκά Αραπίνες.

Παναγιώτης Ιωσηφέλης
Σεναριογράφος
Καθηγητής Α.Π.Θ.

Απουσίες και Παρουσίες

Πάτησα για πρώτη φορά το πόδι μου στην πόλη της Δράμας στις 5 Νοεμβρίου 1990. Η πρώτη μου ταινία μικρού μήκους, με τίτλο Απών, ήταν η πρώτη ταινία που θα προβάλλονταν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, που ξεκινούσε εκείνη τη μέρα. Έβρεχε, έκανε κρύο κι ο ουρανός ήταν βαρύς. Ήμουν αμήχανος και ανήσυχος – πρώτη μου φορά σε Φεστιβάλ. Ήταν μάλιστα η μέρα των γενεθλίων μου, κυριολεκτικά και μεταφορικά: γεννήθηκα τέτοια μέρα, που συνέπεσε και με τη γέννησή μου ως δημιουργού στον χώρο του κινηματογράφου. Παρά τα απρόοπτα που μου συνέβησαν στη διάρκεια εκείνης της απογευματινής προβολής, επέζησα της «τραυματικής» εμπειρίας. Αγάπησα πολύ το Φεστιβάλ και από τότε, κάθε χρόνο μέχρι το 2010, ήμουν παρών – με μόνο 4 απουσίες. Η δεύτερη μικρού μήκους ταινία μου Ο Αμερικάνος (1993) και, κυρίως η τρίτη, Ένας λαμπερός ήλιος (2000) αγαπήθηκαν, διακρίθηκαν και μού χάρισαν όμορφα και δυνατά συναισθήματα. Παρακολουθώντας το Φεστιβάλ, πότε ως θεατής και πότε ως Συντονιστής του προγράμματος «μικροφίλμ» της ΕΡΤ, έζησα από κοντά την ενηλικίωσή του και την άνοδο του επιπέδου των ελληνικών ταινιών, που συμμετείχαν, πλέον, επάξια δίπλα στις ξένες. Έβλεπες ταινίες φτιαγμένες από νεαρό κόσμο που γνώριζε καλά τα εργαλεία του κινηματογράφου. Πολλές ήταν οι ταινίες-διαμάντια, ταινίες με προσωπικό βλέμμα και όραμα! Υπήρχαν, όμως, και ταινίες που είχαν τεχνική αρτιότητα και ακαδημαϊκή επάρκεια αλλά η ψυχή ήταν απούσα. Δεν μπορούσες να καταλάβεις ποια είναι η πραγματική ανάγκη, το βαθύτερο προσωπικό κίνητρο του/της δημιουργού να κάνει αυτή την ταινία. Παραδίπλα όμως, έβλεπες και κάποιους άγουρους, ακόμα, δημιουργούς, που μπορεί να έκαναν λάθη στο συντακτικό της φιλμικής γλώσσας αλλά κατάφερναν, με την προσωπική τους φλόγα, να «δέσουν» τα χειροποίητα υλικά και να συνθέσουν ταινίες με Νόημα. Αυτά τα «υλικά» –το πάθος, η απορία, η δίψα για μάθηση, το ρίσκο, η προσωπική ανάγκη να πεις μια ιστορία– είναι που προσπάθησα να ανακαλύψω και να ενδυναμώσω στους ερασιτέχνες Δραμινούς δημιουργούς του Εργαστηρίου Σκηνοθεσίας 2025, που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Μπορεί να ξεκίνησα στη Δράμα πριν 35 χρόνια με την ταινία Απών, τώρα όμως δήλωσα «Παρών!» στην τιμητική πρόταση των υπευθύνων. Δουλέψαμε με τα «παιδιά» επί μήνες και καταφέραμε να ολοκληρώσουμε ταινίες που διαπνέονται από τη χαρά της δημιουργίας. Οι περισσότερες από αυτές είναι οι πρώτες απόπειρες των δημιουργών τους, πολλοί μάλιστα από τους οποίους δεν έχουν καν σπουδάσει Κινηματογράφο. Εκτός από τους/τις δημιουργούς που είναι Δραμινοί, στις ταινίες είναι παρούσα η πόλη και η ύπαιθρος της Δράμας, ψηφίδες τοπικής Ιστορίας έχουν υφανθεί μέσα στο σενάριο των ταινιών, ενώ οι ερασιτέχνες ή επαγγελματίες ηθοποιοί είναι κάτοικοι της περιοχής. Ταινίες λοιπόν που, δίπλα στις ελληνικές και ξένες ταινίες του Διεθνούς Φεστιβάλ, εμπλουτίζουν το βλέμμα του θεατή, προσκαλώντας τον να γνωρίσει τα πρόσωπα και το πρόσωπο της Δράμας, μιας πόλης που δηλώνει παρούσα και ως δημιουργός!

Βασίλης Λουλές
Σκηνοθέτης

Οι ταινίες που θα προβληθούν

Τρίτη 9.9.2025 – 22:00 – Γυμνάσιο Αρρένων
*Σε περίπτωση βροχής: Αμφιθέατρο «Κωνσταντίνος Καραμανλής» του Διοικητηρίου Δράμας.

Το Πουλί και το Κλουβί 8’
Σενάριο: Μάριος Καλούδης
Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Πεϊκίδης

Συγχώρεση 13’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Μελίσα Άννα Κιοκτζεμέν

Η Επιλογή 11’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Γιάννα Καραγαϊτάνη

Yoghurt 10’
Σενάριο: Μαρία Κιόρτεβε
Σκηνοθεσία: Μάριος Ροσσολάτος

Μη Φοβάσαι 12’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαδόπουλος

Στο Δέντρο 14’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Βαμβακίδης

Feralis 19’
Σενάριο: Σοφία Χαραλαμπίδου
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης & Σοφία Χαραλαμπίδου

Μια Ανάσα 16’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Ελευθερία Καλπάκη

Η Θέση Μου 10’
Σενάριο: Μύρα Κοσκερίδου
Σκηνοθεσία: Χριστίνα Κυπραίου