Αφιέρωμα στην Helena Wittmann
Η Helena Wittmann είναι καλλιτέχνις και σκηνοθέτις με έδρα το Αμβούργο. Οι ταινίες της, συμπεριλαμβανομένης της πιο πρόσφατης μεγάλου μήκους Human Flowers of Flesh (2022) και της πρώτης της ταινίας μεγάλου μήκους Drift (2017), έχουν προβληθεί διεθνώς σε φεστιβάλ κινηματογράφου καθώς και σε εκθέσεις (μεταξύ άλλων στα Φεστιβάλ του Λοκάρνο, της Βενετίας, στην Tate Modern, στο MoMA, στο Φεστιβάλ του Τορόντο, στο Διεθνές Φεστιβάλ Νέας Υόρκης, Ρότερνταμ, Mar del Plata, Ομπερχάουζεν, Ann Arbor, Viennale, FID Marseille και FICUNAM), αποσπώντας πολλά βραβεία. Δίδαξε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Αμβούργου από το 2015 έως το 2018 και εργάστηκε ως μέντορας στη σχολή κινηματογράφου Elias Querejeta Zine Eskola στο Σαν Σεμπαστιάν της Ισπανίας. Επιπλέον του σκηνοθετικού της έργου, δημιουργεί εγκαταστάσεις και συνεργάζεται ως διευθύντρια φωτογραφίας με άλλους σκηνοθέτες και καλλιτέχνες.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας είχε πάντοτε ως βασικό χαρακτηριστικό την ανακάλυψη και την ανάδειξη της νεανικότητας, στοιχεία που αντανακλώνται σε όλα τα διαγωνιστικά του προγράμματα. Οι ρετροσπεκτίβες, αντιθέτως, είναι εκ φύσεως αφιερωμένες σε δημιουργούς και φιλμογραφίες που έχουν φτάσει σε καλλιτεχνική ωριμότητα, παρουσιάζοντας συχνά τις πρώιμες μικρού μήκους ταινίες τους ως έναν πρίσμα για να εξετάσουμε τα δημιουργικά τους ξεκινήματα.
Το σινεμά της Χέλενα Βίτμαν μας προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να γεφυρώσουμε αυτές τις δύο πραγματικότητες. Αυτή είναι μόνο μια από τις πολλές γέφυρες που δημιουργεί η Βίτμαν και χαρακτηρίζουν το έργο της. Για καλή μας τύχη συνεχίζει να τις χτίζει και στη μικρού μήκους φόρμα, παράλληλα με τις μεγάλου μήκους ταινίες της.
Το πιο πρόσφατο έργο της, A Thousand Waves Away (2025), συνδυάζει πολλά από τα υλικά που οικοδομούν την αισθητηριακή κινηματογραφική εμπειρία που μας προσφέρει, ενεργοποιώντας όλες τις αισθήσεις, ακόμα και την αφή.
Δεν είναι η μόνη ταινία της Βίτμαν που καταφέρνει να δημιουργήσει την εντύπωση πως μπορείς να την αγγίξεις: στο Ada Kaleh (2018) ένας τοίχος, που κινηματογραφεί από απόσταση αναπνοής, γίνεται αφορμή για να σκεφτούμε χώρους και χώρες, κοινότητες και διαμάχες. Ο «Χώρος ως Αφήγημα» διατρέχει τις μικρού, όσο και τις μεγάλου μήκους ταινίες της, χωρίς άγχος να κρατηθεί μέσα στους κινηματογραφικούς κανόνες αφήγησης αλλά και χωρίς φόβο να εντάξει τον άνθρωπο και τον λόγο, ακόμα και στα πιο δομικά και πειραματικά της παραδείγματα, όπως κάνει στο 21,3°C (2020). Οι επιρροές της, συνειδητές και μη, δεν κρύβονται: η Σαντάλ Άκερμαν, ο Τζέημς Μπένινγκ και ο Μάικλ Σνόου μπολιάζονται με τις ταινίες της, όπως το The Wild (2020) και καρποφορούν μια νέα γερμανική κινηματογραφική ποίηση.
Το διεθνές φεστιβαλικό τοπίο χρειάζεται απεγνωσμένα έργα που σπάνε τα καλούπια της εναλλακτικής αφήγησης αλλά και τα πρωτόκολλα του πειραματικού «κανόνα» και εκεί οφείλεται η επιτυχία της Βιτμαν. Το σινεμά της νέας αυτής γυναίκας έχει ωριμάσει και διαπρέπει σε αυτόν τον χώρο για πάνω από 10 χρόνια. Ωστόσο η Βίτμαν έψαξε στα ντουλάπια και τα hard drive της και θα μοιραστεί με το κοινό του Φεστιβάλ, δυο από τις πιο πρώιμες ταινίες, που δύσκολα θα μπορούσαμε να βρούμε πια. Όχι μόνο επειδή έχουν μεγάλο ενδιαφέρον αλλά και γιατί θυμίζουν στους νέους δημιουργούς πως η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα.
Όταν, το 2004, η Βίτμαν ολοκλήρωνε την πρώτη της ταινία Alles ist Leise, σε ηλικία 22 ετών, ο Γερμανός κινηματογραφιστής Wilhelm Hein έγραψε ένα κείμενο για να συνοδεύσει την δική του τελευταία: Είναι μακρύς ο δρόμος για να ξεφορτωθείς όλα όσα σε εμποδίζουν να φτάσεις τον καλλιτεχνικό σου στόχο· να κάνεις ταινίες όπως περπατάς, πηδάς, κοιμάσαι, αναπνέεις — όλα τα πιο φυσικά πράγματα στον κόσμο. … Αν το πετύχεις, δεν υπάρχει επιστροφή.
Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν η Βίτμαν είχε γνώση αυτού του κειμένου τότε, αλλά φαίνεται πως ήδη βρίσκεται σε αυτόν τον δρόμο. Στην ταινία The Swells (2023) μοιάζει να περπατάει μόνη σε μια κόκκινη έρημο. Αν (δεν) κοιτάξουμε προσεκτικά ίσως στο βάθος να δούμε την θάλασσα.
Βασίλης Μπούρικας
Επιμέλεια Αφιερώματος
Οι ταινίες που θα προβληθούν
THE SWELL
3’, 2023
Η θάλασσα φουσκώνει αργά, με ψηλά, κιτρινωπά κύματα.
ALLES IST LEISE
8’, 2004
Η νύχτα φτάνει στο τέλος της. Για μια στιγμή, οι αστερισμοί μεταμορφώνονται.
MIMIKRY
11’, 2008
Οι άνθρωποι στρέφονται ο ένας προς τον άλλον με άρρητες συμφωνίες, απομακρύνονται, ξεμακραίνουν. Μια παρατήρηση.
21,3
16’, 2014
Ένα παράθυρο. Η πρόσοψη του απέναντι κτιρίου. Ένα δωμάτιο. Λουλούδια. Η Λουίζ κι ένα τηλεφώνημα. Μια σκηνή δράσης. Ένα εργοτάξιο. Ένας μουσικός. Η θερμοκρασία δωματίου στους 21,3°C.
LATER
5’, 2015
Κισαντά, Βραζιλία. Καθώς ο ήλιος δύει, το σκοτάδι ξεγυμνώνει τις λεπτές στρώσεις φωτός πάνω στο τελευταίο βουνό που χάνεται στη νύχτα. Το
φως συνεχίζει να λάμπει μέσα του.
ADA KALEH
15’, 2018
Απροσδιόριστη τοποθεσία, καλοκαίρι. Οι ένοικοι ενός κοινόχρηστου διαμερίσματος αναρωτιούνται πού θα μπορούσαν να ζουν. Φαντάζονται χώρες, κοινότητες, τόπους. Ο χρόνος κυλά και τίποτα δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό: ούτε οι ανθρώπινες πράξεις, ούτε τα αντικείμενα, ούτε η κατάστασή τους. Τελικά, όλοι βυθίζονται σε βαθύ ύπνο.
WILDNIS
12’, 2020
Οι πατάτες πρέπει να ξεφλουδιστούν, τα μαραμένα άνθη της ορχιδέας να αφαιρεθούν. Μόνο τότε θα ‘ναι όλα σε τάξη.
A THOUSAND WAVES AWAY
10’, 2025
Οι άνθρωποι βρίσκονται σε αναστάτωση. Το χώμα που γεννά τον μαγεμένο τους κήπο τρέμει. Ανάμεσα σε δέντρα και θάμνους, ανάμεσα σε παρτέρια και σιντριβάνια, όλοι έχουν χάσει τον δρόμο τους – μόνοι. Τα μάτια τους αναζητούν μονοπάτια, τα χέρια ψηλαφούν τη μνήμη. Άλλοτε διακρίνουν κάτι. Άλλοτε ακούν. Έναν ψίθυρο, μια αχνή υπόσχεση. Ακολουθούν τα πέταλα που παρασύρονται στο ρεύμα. Παραπέρα.
Πέμπτη 11/9/2025
Κινηματογράφος Ολύμπια
17:30
Προβολή ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ HELENA WITTMANN
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ HELENA WITTMANN
The Swell 3΄
All is Quiet 8΄
Mimikry 11΄
21,3 16΄
Later 5΄
Ada Kaleh 15΄
The Wild 12΄
A Thousand Waves Away 10΄
