ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ – 2020
Η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας , αποτελούμενη από τους
Pawel Pawlikowski
Θέμις Μπαζάκα
Λευτέρης Χαρίτος
Λένα Διβάνη
Στέργιος Πάσχος
Καλησπέρα σας. Είμαστε όλοι γεννήματα της εποχής μας. Και οι άνθρωποι και τα έργα μας. Κι αυτή η αγρίως απίθανη εποχή, μάζεψε απ’ τα πέρατα του κόσμου, αγρίως παράξενους καρπούς, που απολαύσαμε στη σκοτεινή αίθουσα. Ήταν πολλοί, ήταν διαφορετικοί, ήταν ερεθιστικοί και τροφοδότησαν ατελείωτες συζητήσεις κάθε νύχτα. Σ’ αυτό το σημείο οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή και τους συνεργάτες του, τους ανθρώπους που είχαν το δύσκολο έργο να επιλέξουν αυτές τις 35, ανάμεσα σε 2.000 ταινίες απ’ όλο τον κόσμο.
Στο τέλος των προβολών, μέσα απ’ όλη αυτή την πολυχρωμία, αναδύθηκαν μπροστά στα μάτια μας δύο διακριτές τάσεις και μία έλλειψη:
– Η μοναξιά, η ανυπόφορη πια, η μοναξιά που δεν μπορεί να διαχειριστεί ο άνθρωπος, που μας οδηγεί στην επόμενη τάση.
– Τη φυγή. Ολοένα και περισσότεροι νέοι δημιουργοί δραπετεύουν από την πραγματικότητα με το έργο τους. Δημιουργούν έναν ολόδικό τους κόσμο στον οποίο βάζουν αυτοί τους όρους. Δεν είναι πια ανίσχυροι.
Τέλος, ως ανησυχητική σημειώνουμε την παντελή έλλειψη ουσιαστικά πολιτικών ταινιών. Σε μια εποχή που έχει απόλυτη ανάγκη την πραγματική πολιτική σκέψη, νιώσαμε ότι οι νέοι δημιουργοί αντιλαμβάνονται την πολιτική ως ένα σικέ παιχνίδι που τους αφήνει απ’ έξω. Οπότε την αφήνουν κι εκείνοι απ’ έξω. Είναι όμως αυτό λύση; Ή μήπως αποτυπώνει την αμηχανία μιας εποχής που πεθαίνει, ενώ η καινούργια δεν έχει ακόμη γεννηθεί.
Έχοντας όλα αυτά κατά νου, προσπαθήσαμε να αναδείξουμε ταινίες που επιχείρησαν να διερευνήσουν τα όρια της κινηματογραφικής γραφής, τιμώντας παράλληλα κι έναν κινηματογράφο με ανθρώπινο πρόσωπο. Όπως θα δείτε, εναγκαλιστήκαμε τις ταινίες που παρ’ όλο που διαχειρίζονται το υπαρξιακό σκοτάδι, αφήνουν μια χαραμάδα φωτός. Μερικές φορές αυτή η χαραμάδα είναι η ίδια η ταινία που λάμπει.
Κατά την τελική συνεδρίαση, αποφάσισε να απονείμει τα εξής βραβεία
Grand Prix 2020
Απονέμεται στην ταινία “And she hisses / Σαν φίδι” της Monica Lek – Ισπανία/ΗΠΑ.

Μια ταινία που τα μέλη της επιτροπής ομόφωνα συμφώνησαν ότι αξίζει το μεγάλο βραβείο. Μια ταινία που μεγαλώνει μέσα σου, που διευρύνει τα όρια του μέσου, που τολμάει να ακουμπήσει τα άκρα, που προκαλεί την παραδοσιακή κινηματογραφική αφήγηση και κερδίζει το στοίχημα, που συνεπαίρνει με το θέμα, αλλά και με τις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών.
Το βραβείο συνοδεύεται από 4.000 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Raycap.
Best Director
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Απονέμεται στην ταινία “Chen Chen” του Kargo Chen – Hong Kong.

Μια ταινία απλή, ταπεινή, τίμια, συγκινητική, μια ταινία σχεδόν θεραπευτική, που την είχε ανάγκη η ψυχή μας.
Best Southeastern European Film Award
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νότιoανατολικής Ευρώπης
Απονέμεται στην ταινία “As if underwater / Όπως θα συνέβαιναν μέσα στο νερό” της Ανθής Δαουτάκη από την Ελλάδα.

Για την τολμηρή και ευφάνταστη σκηνοθεσία, για έναν ολόκληρο κόσμο που δημιούργησε σε ένα μοναχικό δωμάτιο και γιατί μολονότι διαπραγματεύεται ένα από τα πιο ζοφερά θέματα, μας άφησε με ένα χαμόγελο.
Best Animation Film
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων
Απονέμεται στην ταινία Portrait of Suzanne / Πορτραίτο της Σουζάν: της Izabela Plucinska – από Πολωνία / Γερμανία / Γαλλία.

Γιατί λατρέψαμε την ταινία της ξαναβραβευμένης στη Δράμα σκηνοθέτιδας, που έπλασε -μεταφορικά και κυριολεκτικά- τον πιο κωμικοτραγικό, σουρεαλιστικό, απολαυστικό ήρωα που είδαμε στο πρόγραμμά μας.
Best Production Awards “TV5 MONDE”
Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5 MONDE
Απονέμεται στην ταινία “Anna” του Dekel Berenson από Ηνωμένο Βασίλειο – Ουκρανία – Ισραήλ.

Μια παραγωγή υψηλού επιπέδου, με μέτρο και αποτελεσματικότητα σε όλα τα επίπεδα. Από τους κομπάρσους, μέχρι τις επιλογές των χώρων.
Ειδικό Βραβείο Περιβάλλον & Κλιματική αλλαγή
Απονέμεται στην ταινία “The End of Suffering (a proposal) / Το τέλος του πόνου (μια πρόταση)” της Ζακλίν Λέντζου από την Ελλάδα.

Μια ταινία που καταφέρνει μεταξύ άλλων να δώσει το πιο διακριτό και ουσιαστικό οικολογικό μήνυμα του διεθνούς προγράμματος. Το σύμπαν συνομιλεί με την απεγνωσμένη ηρωίδα και της εξηγεί πως οι άνθρωποι φτιάξαμε μόνοι μας το κλουβί μας και μετατρέψαμε τη Γη σε έναν εχθρικό πλανήτη.
Το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 4.000€ προσφορά της μη κερδοσκοπικής εταιρείας Κύκλωψ.
#ThisisEU- Ευρωπαϊκές Αξίες
Απονέμεται στην ταινία “Virago” της Kerli Kirch Schneider από την Εσθονία.

Μια ταινία που καταφέρνει να προσεγγίσει με χιουμοριστικό τρόπο την ιστορία, ένα προνόμιο της ευρωπαϊκής σκέψης, και να αναδείξει τις ανατολικοευρωπαϊκές πληγές. Εν προκειμένω, το βαρύ φορτίο που σήκωσαν οι γυναίκες στους ώμους τους σε μια διαλυμένη μετακομουνιστική κοινωνία.
Υποψηφιότητα EFA Drama 2020
Απονέμεται στην ταινία “Favourites / Αγαπημένοι” του Martin Monk, Αυστρία – Γερμανία.

για την απλότητά της, τη συμπαγή της κατασκευή και τους καλούς ηθοποιούς της.
Special Mention
Εύφημος Μνεία Ανδρικής Ερμηνείας
Απονέμεται στον Κωστή Κορωναίο για την ερμηνεία του στην ταινία “Πρώτος Έρωτας” του Χάρη Ραφτογιάννη – Ελλάδα/Γαλλία.

Επειδή κατάφερε να εξανθρωπίσει έναν εντελώς οριακό ήρωα
Special Mention
Εύφημος Μνεία Γυναικείας Ερμηνείας
Απονέμεται στη Στέλλα Βογιατζάκη για την ερμηνεία της στην ταινία “Όπως θα συνέβαιναν μέσα στο νερό” της Ανθής Δαουτάκη – Ελλάδα.
Επειδή κατάφερε να ενσαρκώσει τη μελαγχολία μιας μοναχικής ηρωίδας, αναδεικνύοντας με χάρη όλες τις πλευρές του σύνθετου ψυχισμού της.
Βραβείο FIPRESCI
Η κριτική επιτροπή της FIPRESCI αποτελούμενη από τους:
Ηelene Robert από την Γαλλία
Marla Jacarilla από την Ισπανία
Δέσποινα Τριανταφυλλίδου από την Ελλάδα
Απονέμουν το Βραβείο της FIPRESCI στην ταινία “The End of Suffering (a proposal) / Το τέλος του πόνου (μια πρόταση)” της Ζακλίν Λέντζου από την Ελλάδα.
Τα μέλη της επιτροπής Fipresci αποφάσισαν να δώσουν το Διεθνές Βραβείο στο “Τέλος του Πόνου” της Ζακλίν Λέντζου. Εκτιμήσαμε την αυθεντικότητα, το βάθος, και την απλότητα του έργου την αισθητική των εικόνων και την ικανότητά της να αναπτύξει μια ονειρική, εναλλακτική ταινία επιστημονικής φαντασίας. Επιπλέον, είναι μια καλή προσπάθεια να εξηγήσει μη-δυαδικές πνευματικές έννοιες.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΠΕΚΚ)
«Goads», Ίρις Μπαγλανέα.

Βραβείο Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής των Ελλήνων
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΟΥ
«ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ» ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΣΤΟ 43ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ
Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απονέμει το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε μια ταινία του διεθνούς διαγωνιστικού προγράμματος, που αφηγείται με λιτότητα και τόλμη την απόπειρα μιας γυναίκας να προσεγγίσει τον ανήλικο γιο της, κρατούμενο σε αγροτικές φυλακές, μετά από χρόνια απουσίας της από τη ζωή του.
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία «Στα Βήματά της» της Αναστασίας Κρατίδη.

Βραβείο κοινού
στην ταινία As if underwater της Ανθής Δαουτάκη.