Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα 2025

48o Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Ηead Programmer: Βασίλης Τερζόπουλος

Βασίλης Τερζόπουλος
O Βασίλης Τερζόπουλος εντάχθηκε στην ομάδα του Φεστιβάλ Δράμας το 2004, ως ο πρώτος εθελοντής του θεσμού. Από το 2010 είναι ο συντονιστής και παρουσιαστής των Τελετών Έναρξης και Λήξης και από το 2021 ήταν ο Head Programmer του διαγωνιστικού προγράμματος Short and Green. Είναι συντονιστής ελληνικού προγράμματος των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Σπούδασε Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, κατέχει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από το London School of Economics και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ενώ αυτή την περίοδο παρακολουθεί το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι συγγραφέας έξι παιδικών βιβλίων και έχει δημοσιεύσει διηγήματα σε έγκριτα λογοτεχνικά περιοδικά και ιστοτόπους.

Όταν στο κέντρο της σκοτεινής κινηματογραφικής αίθουσας βρεθεί το οξυδερκές μάτι του θεατή, οι ταινίες απέναντί του μετατρέπονται σε χέρια, που αποκτούν μια δική τους υπόσταση. Σε μια τρίτη διάσταση, βγαίνουν από την οθόνη, έρχονται κοντά στο σώμα του, το αγγίζουν και το παρασύρουν σε μια από κοινού διαδρομή, μια από κοινού εμπειρία. 

Χέρια σε διαφορετικές διαθέσεις, εντάσεις, χειρονομίες, απέναντι από ένα μάτι που παρακολουθεί, κρίνει, νιώθει, επιλέγει, ακολουθεί ή παραμένει αποστασιοποιημένο. 

Κάθε μία από τις είκοσι δύο ταινίες του φετινού Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας κι ένα χέρι, ή και πολλά, δεμένα μαζί, για τον κάθε θεατή. Πάνω στο δέρμα τους κουβαλούν το χρώμα και την ιδιοσυγκρασία δεκαοχτώ χωρών, την πνευματική σφριγηλότητα και τη νεανική ορμή των δημιουργών τους, τα σημάδια από τα τραύματα των χαρακτήρων τους, σταγόνες ιδρώτα και κόκκους σκόνης από τη διαδρομή τους έως εδώ. 

Ταινίες που θα γίνουν ένα χέρι, το οποίο θα χτυπήσει τον θεατή φιλικά στην πλάτη και θα τον αγκαλιάσει από τον ώμο, όπως η Hunters in the Snow, θα του κλείσει προστατευτικά τα μάτια, όταν εκείνος θα έρθει αντιμέτωπος με τους πιο κρυφούς του φόβους, όπως η God Is Shy, ή με τη χειρονομία της σιωπής θα τον προσκαλέσει σ’ ένα ταξίδι εσωτερικής διαμάχης βαθέων ενστίκτων, όπως η Noi.

Ταινίες που ως χέρια θα αγγίξουν το σημείο της καρδιάς, θα αναζητήσουν τις αποχρώσεις και την έκταση του ερωτικού πάθους, όπως η ¡Beso De Lengua!, θα ψηλαφίσουν τα όρια της εξουσίας του έρωτα, καθώς και του έρωτα για την εξουσία, όπως η Skin On Skin, και μέσα στο σκοτάδι θα αναζητήσουν μια διέξοδο από τον έρωτα, όταν αυτός γίνεται τοξικός, όπως η Because of (U).

Άλλες, ως χέρι με τον δείκτη παρατεταγμένο, θα δείξουν την κατεύθυνση της αλλαγής, είτε μιας υλικής πραγματικότητας, όπως η No Mean City, είτε μιας πιο προσωπικής, με την κατεύθυνση αυτή να στρέφεται προς τα πίσω και προς τα μέσα, όπως η Sewing Machine, και να ισορροπεί, με τον δείκτη εν τέλει να πέφτει, σε μια εξιλέωση με το παρελθόν και τις πληγές του, όπως η Casa Chica, η Campolivar και η Tragédia.

Κι άλλα χέρια. Χέρια που θα γίνουν γροθιές και θα υψωθούν, για να δηλώσουν τα ιδεώδη που πρεσβεύουν, όπως η Loynes, να αντιταχθούν στη φθορά ενός κόσμου που σιωπά μπροστά στην καταστροφή και την εξόντωση του αλλότριου, όπως η Un Matin και η When You Were Young Were You Afraid of the Moon? ή και να αμφισβητήσουν και να επαναπροσεγγίσουν την έννοια του «ξένου», όπως η Bimba

Χέρια που θα ανοίξουν, για να σχηματίσουν μια αγκαλιά αποδοχής, όπως η Correct Me If I’m Wrong, θα σκουπίσουν δάκρυα με το πίσω μέρος των δαχτύλων, αναζητώντας την κάθαρση, όπως η Blackbird, ή θα μπλέξουν σφιχτά τα δάχτυλα, σαν να μπλέκονται γλυκόπικρα οι μνήμες, σαν μια προσπάθεια φυλάκισης του χρόνου μιας εφήμερης στιγμής, όπως οι 400 Cassettes

Χέρια που θα επιχειρήσουν να πιάσουν τον άνεμο, λες και κλείνουν σε μια χούφτα μια ολόκληρη ζωή, όπως η Magdalena Hausen: Frozen Time, χέρια που με την ίδια χούφτα θα ψιθυρήσουν στο αυτί του θεατή και θα αποκαλύψουν ενοχικά μυστικά, όπως η I’m Glad You’re Dead Now, χέρια που σαν σε μαυροπίνακα θα μουτζουρώσουν και θα διαστρεβλώσουν τα ασαφή όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, όπως η Favours, και των ορισμών του οικείου, του ντόπιου και του ξενόφερτου, του εξωτικού, όπως η Pirateland.

Σας καλωσορίζω στην 31η έκδοση του Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος του Φεστιβάλ της Δράμας και σας προσκαλώ, με τα δικά σας μάτια, να αφεθείτε σ’ αυτά τα χέρια.

Βασίλης Τερζόπουλος
Επικεφαλής Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος

  1. I’m Glad You’re Dead Now, Tawfeek Barhom
  2. God Is Shy, Jocelyn Charles
  3. Casa Chica, Lau Charles
  4. Because of (U), Tohé Commaret
  5. When You Were Young Where You Afraid of the Moon?, Phoebe Cottam
  6. Loynes, Dorian Jespers
  7. Magdalena Hausen: Frozen Time, Yannis Karpouzis
  8. No Mean City, Ross McClean
  9. Hunters in the Snow, Mihai Mincan
  10. Blackbird, João Paulo Miranda Maria
  11. Campolivar, Alicia Moncholí
  12. Bimba, Sandra Peso
  13. 400 Cassettes, Thelyia Petraki
  14. Pirateland, Stavros Petropoulos
  15. Favours, Agnes Skonare
  16. Sewing Machine, Ülo Pikkov
  17. Un Matin, Line Pillet
  18. Skin on Skin, Simon Schneckenburger
  19. Tragédia, Bernardo Zanotta
  20. Correct Me If I’m Wrong, Hao Zhou
  21. Noi, Neritan Zinxhiria
  22. ¡Beso de Lengua!, José Luis Zorrero