Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα 2025

48o Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Ηead Programmer: Παναγιώτης Ιωσηφέλης

Παναγιώτης Ιωσηφέλης
Ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης είναι σεναριογράφος και Καθηγητής σεναρίου στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Διδάσκει επίσης σενάριο στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Το καλλιτεχνικό του έργο περιλαμβάνει τα σενάρια πέντε ταινιών μεγάλου μήκους, πεντακοσίων ενενήντα δύο τηλεοπτικών επεισοδίων, οχτώ μικρού μήκους ταινιών, δύο ντοκιμαντέρ και μιας εκπαιδευτικής σειράς πενήντα web επεισοδίων. Οι ταινίες των σεναρίων των οποίων υπέγραψε έχουν συμμετάσχει και διακριθεί σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Εργάστηκε ως μέλος της επιτροπής αξιολόγησης και γνωμοδότησης για την επιλογή σεναρίων στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Είναι Μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Μέλος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας. Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Κινηματογράφου της Σ.Κ.Τ. του Α.Π.Θ και μέλος της Συγκλήτου (2018- 2020).

Οι μικρού μήκους ταινίες, από τις καταβολές τους, είναι συνδυασμένες με την έννοια της απορίας, τόσο με την απολύτως πρακτική της ερμηνεία, την έλλειψη πόρων, όσο και με τη φιλοσοφική: την κατάσταση κατά την οποία κάποια ή κάποιος δεν μπορεί να δώσει απάντηση σε κάποιο ερώτημα που την ή τον απασχολεί καθώς έχει φτάσει σε αντίφαση ή επειδή δύο αντίθετες προτάσεις φαίνονται εξίσου πειστικές. 

Οι δημιουργοί των σπουδαστικών μικρού μήκους ταινιών βρίσκονται, έχω τη γνώμη, σε συνεχή διάλογο με τις δύο προσεγγίσεις της έννοιας της απορίας με έναν τρόπο επιτακτικό: είναι περίπου δεδομένο ότι, τις περισσότερες φορές, δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα (ειδικά οι σπουδάστριες και οι σπουδαστές) και σχεδόν εξίσου δεδομένο ότι θα κληθούν να βρουν απαντήσεις σε μια σειρά ερωτημάτων σε σχέση με το περιεχόμενο, την έκταση, τη φόρμα και τον ρυθμό τα οποία δείχνουν, σε μεγάλο βαθμό και εξαιτίας της απειρίας των νέων δημιουργών, να τους οδηγούν σε αντιφάσεις και εξίσου πειστικά διώνυμα επιλογών.

Δείχνει σχεδόν αδύνατο, κι όμως: όπως αποδεικνύει το δεύτερο εθνικό σπουδαστικό διαγωνιστικό πρόγραμμα, τα καταφέρνουν. Και συνθέτουν οπτικοακουστικές αφηγήσεις που συνομιλούν με την καλλιτεχνική τους πρόθεση αλλά και το κοινό στο οποίο απευθύνονται. Φέτος το 4ο Νέο Εθνικό Σπουδαστικό Πρόγραμμα φιλοξενεί 24 ταινίες. Η καθεμιά από αυτές αποτελεί μια ουσιαστική τεκμηρίωση ότι οι νέοι δημιουργοί, με μέσα πενιχρά, μπορούν και καταφέρνουν να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα που μοιάζουν σχεδόν αδύνατο να απαντηθούν. Κι αυτό είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο για το σύνολο της Ελληνικής Κινηματογραφίας. 

Παναγιώτης Ιωσηφέλης
Επικεφαλής Εθνικού Σπουδαστικού Προγράμματος

  1. Ο Κύκλος Ζωής των Τζιτζικιών, Ines Perot
  2. Πρελούδιο για μια Σουπερνόβα, Αρτεμίου Χρίστος
  3. Στο παζάρι, Κώστας Φούντας Αλουπογιάννης
  4. Fragments of Life from the Place I Call Home, Ανδρέας Λαζίδης
  5. Βόλτα, Σωκράτης Μουσμουλίδης
  6. Ύπνος, Cos Mandis, Jay McNeil
  7. Κοσμικό Αυγό, Νεφέλη Ψύκου, Χριστόφορος Αλαμάνης
  8. Λευρεσθής, Ιωάννα Ρουμελιώτη
  9. Transwalking, Ευθυμία Κωτούλα
  10. Το νησί της Αφροδίτης, Ρωξάνη Βαρελά
  11. Or How to Disappear, Γιώργος Αγγελόπουλος
  12. Ο Πατέρας Μου, Χριστίνα Σφακιανάκη
  13. Ήταν Πολύ Καλή Στο Να Φεύγει, Βασίλης Παντελίδης
  14. Μεταμόρφωση, Θάνος Καρανίκας, Δήμητρα Κοσμά
  15. Ραφαέλα, Ηλίας Μαρούτσης
  16. Νέο Μεξικό, Αντώνης Γκούμας
  17. Το κίνητρο, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης
  18. Όταν άφησες την άνοιξη, Δήμητρα Παπαευθυμίου
  19. Χαμένες Γαρδένιες, Γαλάτεια Λαγουτάρη
  20. Αγριοκέρασο, Παναγιώτης Ζιώγας
  21. Ο Πράσινος Κήπος, Ελένη Τσέκερη
  22. Το ήσυχο βάρος των πραγμάτων, Δήμητρα Πετμεζά
  23. όnλy connέcτ, Betty Kostadinova
  24. σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι, Ορέστης Ρούσκας