Διεθνές Σπουδαστικό Πρόγραμμα

Στο Διεθνές Σπουδαστικό Φεστιβάλ έλαμψε μια… κάλτσα, δυο ζευγάρια –ένα ηλικιωμένο και ένα νεαρό–, αλλά και το δρομολόγιο της γραμμής 34. Και δεν ήταν μόνο αυτά …

43o Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας: Νέο Σπουδαστικό πρόγραμμα με επικεφαλής τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη, Θανάση Νεοφώτιστο

Μπορεί το 43ο Φεστιβάλ Δράμας να έληξε και να ξεκινούν σιγά-σιγά οι προετοιμασίες για την επόμενη διοργάνωση, αλλά η «επίγευση» του παραμένει έντονη. Πολλές οι καινοτομίες φέτος και εμφανής η πρόθεση ανανέωσής του από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, Γιάννη Σακαρίδη και την ομάδα του. Ανάμεσα στις καινοτομίες και ένα νέο παράλληλο πρόγραμμα: το Σπουδαστικό. Ταινίες σπουδαστών, ταινίες που παρουσιάζονται ως εργασίες ή πτυχιακές στις κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, από τους μελλοντικούς πρωταγωνιστές του κινηματογράφου. Επικεφαλής του τμήματος ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Θανάσης Νεοφώτιστος, γνωστός από τις ταινίες «Προσευχή», ο «Πωγωνίσκος» και «Λεωφόρος Πατησίων» – μάλιστα φέτος στη Δράμα συμμετείχε εκτός διαγωνισμού με τη ταινία του «Διαδρομή-3».

Θανάσης Νεοφώτιστος 2

Ο Θανάσης Νεοφώτιστος

Η ομάδα του σκηνοθέτη αξιολόγησε… 700 συμμετοχές από όλο τον κόσμο, κατορθώνοντας έναν μικρό άθλο αφού κατέληξαν στις 22 που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ. Ταινίες έφτασαν από κορυφαίες κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, όπως τα Columbia University, American Film Institute, University of Southern California, London Film School κ.ά. «Όλες τις ταινίες που διαλέξαμε τις νιώθω σαν παιδιά μου! Δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιο. Γι’ αυτό και τον ρόλο αυτό τον επωμίστηκε η Επιτροπή» θα σχολιάσει γελώντας ο σκηνοθέτης, αφού βέβαια για τα βραβεία αποφάσισε νέα διεθνής επταμελής επιτροπή. Ο απόλυτος νικητής; Μια κάλτσα. Το πρώτο βραβείο με το ευφάνταστο όνομα «Almost Famous» (Gran Prix Student) απονεμήθηκε στον Henning Backhaus από την Αυστρία για την ταινία «The Best Orchestra In The World» και συγκεκριμένα για την καίρια και γεμάτη χιούμορ αποτύπωση της ανάγκης εκπροσώπησης της διαφορετικότητας στην τέχνη, τους θεσμούς και την κοινωνία, το σύγχρονο βλέμμα και την ελπίδα σύντομα να δηλώνουμε όλοι «κάλτσες», σύμφωνα με το σκεπτικό της βράβευσης της Επιτροπής. Πρωταγωνιστής ήταν μια κάλτσα που πάλευε παρά τις αδυναμίες και τις αντιξοότητες να περάσει από οντισιόν για να συμμετάσχει σε μία από τις καλύτερες ορχήστρες του κόσμου. Το ειδικό βραβείο «Rising Star» κέρδισε ο Radu Barbu από τη Ρουμανία για το «A Mess at apartment 14» και τιμητική διάκριση ο Michael Karrer για το «22:47 LINIE 34».

Δεν ήταν όμως εύκολο να παρακολουθήσει το κοινό του Φεστιβάλ και τις συμμετοχές του ελληνικού τμήματος και αντιστοίχως του Διεθνούς και να δει παράλληλα το πρόγραμμα του Σπουδαστικού μέσα σε λίγες μέρες. Ωστόσο, όταν κατορθώσαμε να παρακολουθήσουμε και εμείς κάποιες στον χειμερινό κινηματογράφο της πόλης «Ολύμπια» συναντήσαμε μικρά διαμάντια, όπως το «Παρήλιον» (Sun dog) του Dorian Jespers, την ιστορία του Φέντορ του κλειδαρά που ζει στο Μούρμανσκ, μια πόλη βυθισμένη στο σκοτάδι του Αρκτικού Κύκλου. Είδαμε το σχεδόν ψυχεδελικό animation της Yeluzaveta Pysmak «My Fat Arse and I» («Ο χονδρός μου πισινός κι εγώ») που κατορθώνει να σε βυθίσει στον παρανοϊκό κόσμο των σύγχρονων προτύπων ομορφιάς και των βασανιστηρίων που πρέπει να υποστεί κάθε κορίτσι, κάθε γυναίκα. Όπως και το «Βάζο» του Κυριάκου Ρόντση -μια ταινία για την επιλογή ανάμεσα στην ελευθερία και την προστασία- τη μία από τις τρεις ελληνικές του Φεστιβάλ φέτος στο σπουδαστικό τμήμα. Η δεύτερη ήταν η «Βιολέττα» του Φοίβου Ήμελλου, το προφίλ της σχέσης ανάμεσα σ’ έναν πατέρα και την κόρη του, μετά τον ξαφνικό θάνατο της μητέρας που αφήνει ανάμεσά τους ένα μεγάλο κενό. Ενώ η τρίτη, το «Ρόζα κάιρο» του Jaques Sihma, αφηγήθηκε ιστορίες αποχωρισμού και αποστάσεων.

Ποιος είναι λοιπόν ο στόχος του νέου σπουδαστικού προγράμματος; «Ο πρώτος είναι ότι είναι σημαντικό να περιλαμβάνεις τους ανθρώπους που σπουδάζουν σε διοργανώσεις που το αφορούν. Είναι εκπαιδευτικό από τη μια και ταυτόχρονα λειτουργεί και ως ένα είδος ραντάρ καινούργιων καλλιτεχνικών φωνών. Ο δεύτερος άξονας αφορά τη φιλοδοξία, που ξεκίνησε από τον Αντώνη Παπαδόπουλο (σ.σ: τέως καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ) και συνεχίζεται τώρα από τον Γιάννη Σακαρίδη, δημιουργίας σχολής κινηματογράφου στη Δράμα οπότε το συγκεκριμένο τμήμα θα μπορούσε και συμβολικά να αποτελέσει γέφυρα μεταξύ του Φεστιβάλ και της Σχολής» εξηγεί ο Θανάσης Νεοφώτιστος. Αναφέρεται στα σχέδια που συζητούνται τα τελευταία χρόνια για την ίδρυση μιας Σχολής κινηματογράφου και δημοσιογραφίας που θα αποτελέσει ένα ακόμη δυναμικό κινηματογραφικό κύτταρο στην πόλη της Δράμας.


Γράφει η Μυρτώ Αλεβιζάτου
Πηγή: Athens Voice